Sunday 14 December 2014

PENTINGNYA PENDIDIKAN

Okay assalamualaikum,

Pendidikan? Apa itu pendidikan? Penting ke pendidikan dalam hidup? Kau rasa?
Okay, straight to the point. Pendidikan menurut pandangan tokoh Islam, merujuk kepada proses penyatuan semua ilmu pengetahuan di bawah Al-Quran yang menjadi teras pendidikan. Pendidikan memainkan peranan ke arah mewujudkan keseimbangan antara potensi fizikal, intelek dan rohani manusia.


Dasar apa aku tulis? Dasar perkongsian.
Pendidikan tu pada aku penting. Sebab? Wehh, kalau takde pendidikan lumpuhla hidup korang! Ekonomi pun mundur. Cuba kau bayang bila manusia tak tahu mengeja, menulis dan membaca. Bayanggkannn~ Makan pasirla jawabnya. Tak kira rakyat tak kira pemerintah.


Jawabnya, tak membangunla negara. Ibarat rakyat dibawah tempurunglah al-kisahnya. Jadi, aku tegaskan lagi kat sini, pendidikan tu penting wehh! Sebab tu aku sekarang ada di UPSI. Motiff? Sebab aku ingin menjadi pendidik kepada generasi muda yang sudah payah untuk dilenturkan. Lumraahhh~



In Sha Allah, menjadi pendidik yang bertanggungjawab suatu masa nanti.

Sekian.



No comments:

Post a Comment